e

Helgen i Stockholm - 110920

Kategori: Allmänt

I fredags var jag ledig från jobbet :) Men inte blev det någon sovmorgon för det, nej nej. Jag klev ur sängen vid sju för att vara redo när Emmys pappa skulle hämta oss vid halv nio. Han var så snäll så han skjutsade oss till Stockholm och fixade hotell åt oss där, vilken kille!


Sängen med täcken som var helt ljuvligt fluffiga!

När vi hade checkat in på hotellet tog vi en promenad till Karlaplan för att äta lunch och sen promenerade vi vidare till Grönan för att kolla läget inför, anledningen till att jag tagit ledigt, The Arks sista spelning! Galna fans hade sovit utanför i tre dagar. Det såg rätt lugnt ut trots det så vi bestämde oss för att vara lite kulturella och ta en sväng på Vasamuséet innan vi började köa.

Vi hann fram precis i tid till att en guidad tur startade och direkt efter den visades en film om regalskeppet. Så nu kan vi allt om Vasa!


Bild från filmen som visades.


Rekonstruktion av någon av de som omkom på
skeppets första och sista resa.


På nedervåningen fanns det skelett och rekonstruktioner av de som omkom när skeppet sjönk. Riktigt häftigt att läsa hur de går tillväga när de gör rekonstruktioner av ansikten och hur mycket man kan veta om personer som dog för så länge sedan bara genom att kolla på deras skelett eller tänder. Det var det absolut mest intressanta med muséet för en sån som jag är som är mer av en sucker för det anatomiska än själva historiska händelsen och skeppet i sig.

När klockan närmade sig 15.00 gick vi tillbaka till Grönan där det då hade bildats en kö och de övernattande fansen redan hade släppts in. Hur som gick det smidigt att komma in när det väl öppnade och vi tog plats framför scenen för att sittande där vänta på spelningen i fem timmar.. Den långa väntan löste vi fint med kortspel med några andra väntande, mycket trevligt! :)

Och det var helt klart värt all väntan i världen när de äntligen kom ut på scenen! Det var show på hög nivå som alltid när de spelar, en helt otrolig avskedsfest. Vi stod till slut framme på fjärde raden från scenen, sån jäkla känsla.


Vackra Ola som trollband hela publiken på 15 000 pers.


Snygga scenkläder som alltid. (Eller hur mamma? ;))


Tack för allt bandet som varit mina idoler de senaste
10 åren!
Hoppas vi ses igen..

Jag är så glad att jag tog ledigt och spenderade denna underbara dag i Stockholm med Emmy. Det kommer jag leva på länge!

<3

KOMMENTARER:

  • Emmp säger:
    2011-09-20 | 22:29:13
    Bloggadress: http://emmpet.blogg.se/

    Hihi, det är Filip på bilden (från vasamuséet alltså ;))! Helt grym helg, puss för det! :*

Kommentera inlägget här: